11 Tips voor vooraf bellen bij sollicitatie

Lady Gaga met telefoon 150 pixBellen of niet bellen voorafgaande aan een sollicitatie? Vraag het een willekeurige jobcoach en het antwoord zal ‘Ja’ zijn. Toch kan vooraf bellen nadelig uitpakken, heb ik ervaren. Je moet het namelijk wel goed doen!

Sommigen vinden het heerlijk om op via de telefoon lekker te kletsen met mensen, anderen bellen alleen als het echt moet. Ik reken mijzelf tot die laatste categorie. Toch belde ik voorafgaande aan een sollicitatie braaf met de toekomstige werkgever. Vreselijk vond ik dat, maar het ‘moest’. Ik had immers gelezen dat als je je stem zou laten horen dat de kans op uitnodiging voor een gesprek flink zou vergroten. Maar ik spijbelde ook wel eens, en belde dan lekker niet.

Oude zaag
In tegenstelling tot wat de jobcoaches beweren werd ik juist niet uitgenodigd wanneer ik had gebeld en kreeg ik wel een uitnodiging als ik dat had nagelaten. Ik vermoedde dat het aan mijn stem lag – die volgens mijn partner via de telefoon als een oude zaag klinkt – en stopte met bellen voor een sollicitatie.

Het geheim
Een aantal jaren en ervaringen wijzer ben ik toch weer begonnen met het  telefonische voorgesprek. Ik heb het geheim van het prettig telefoneren ontdekt en nu lukt het me wel! In één van mijn laatste sollicitaties was dat zelfs de belangrijkste reden om mij uit te nodigen voor een persoonlijk gesprek. Ik was geselecteerd uit 265 kandidaten, ondanks dat ik niet voor de volle 100% aan het functieprofiel voldeed. Wat is het geheim?

1. Neem het telefoongesprek net zo serieus als een persoonlijk sollicitatiegesprek 
Besef dat met het bellen het solliciteren feitelijk begonnen is, ga er dus ook zo mee om.

2. Verdiep je in de organisatie en in je gesprekspartner
Lees niet alleen de vacaturetekst door, maar probeer ook andere informatie over de organisatie te verzamelen, bijvoorbeeld via de website of de LinkedIn-bedrijfspagina. Zo kun je je een beeld schetsen van het bedrijf. Is deze bijvoorbeeld hiërarchisch en formeel of komt het gemoedelijk op je over?  Wat is zijn de missie en de visie? Zijn er ambities? Waar zijn ze trots op? Op de LinkedIn-pagina kom je je potentiële collega’s tegen. Lees hun profielen en die van je gesprekspartner eens door. Het is helemaal niet erg dat ze kunnen zien dat jij hun profiel hebt bezocht.

3. Formuleer waarom jij ‘de’ persoon bent voor die functie
Lees de vacaturetekst nogmaals grondig door, bedenk daarbij waarom je deze baan zo leuk vindt en waarom jij daar de geschikte persoon voor bent. Schrijf dit in steekwoorden op.

4. Zorg voor zinnige vragen
Alleen bellen om je stem te laten horen zonder zinnige vragen te stellen wekt irritatie op bij de contactpersoon. Vraag dus om relevante informatie die niet in de vacaturetekst te vinden is. Schrijf deze vragen vooraf op.

5. Geen vragen? Dan toch!
Ook als de vacaturetekst duidelijk en compleet is kun je relevante vragen verzinnen, zoals over de samenstelling van het team, waarom de vacature is ontstaan, welke taak de belangrijkste prioriteit heeft en wat de cultuur is van het bedrijf (formeel/informeel).

Zelf ben ik dol op die vraag over de teamsamenstelling. Ongeacht het antwoord, pas ik er altijd perfect in. Als het team bijvoorbeeld louter uit vrouwen van middelbare leeftijd bestaat sluit ik daar naadloos op aan, en voor een afdeling met mannelijke 30-ers ben ik die welkome aanvulling.

5. Bel op een gunstig tijdstip
Bel op een moment dat jij niet gestoord kan worden. Desnoods plan je een moment en laat je je naaste omgeving weten dat ze dan niet mogen lastig  vallen. Breng je kinderen naar de buurvrouw, zet je hond aan de brokken en geef de stratenmaker een bak koffie.

6. Zoek een goede plek
Kies voor een plek waar je comfortabel en breeduit kunt zitten. Je voelt je dan gelijk een stuk zekerder.

7. Visualiseer je gesprekspartner
Als een zeer leuk persoon waar je graag me zou samen werken. Hou dit beeld vast. Of leg desnoods een tijdschrift voor je neus met een foto van die sympathieke BN’er. (Bij de kapper mag je er vast wel eentje lenen. Ik bedoel tijdschrift.)

Wanneer je in gedachten tegen een leuk persoon kletst hoor je dat in je stem terug: de oude zaag is verdwenen!

8.Leg uit waarom je belt en vraag of je gesprek gelegen komt
Na al die voorbereidingen, kun je nu eindelijk beginnen met het echte werk: bellen!  Begin het gesprek met waarom je belt en of het gelegen komt.

Het kan zijn dat je niet de contactpersoon maar iemand anders aan de lijn krijgt. Perfect! Vooral als het iemand van diezelfde afdeling is. Grijp die kans aan en vraag over de sfeer op die afdeling, waarom het daar leuk werken is en waarom die vacature is ontstaan. Een vraag over de werkdruk werkt ook altijd goed; grote kans dat je te horen krijgt tegen welke problemen ze aanlopen. Hier kun je in je brief of in het latere persoonlijke gesprek op inhaken.

Schrijf de naam van de persoon die je hebt gesproken op, zodat je er later aan kunt refereren. Ben je hem aan het eind van het gesprek vergeten: vraag hem nog een keer.

9. Probeer te achterhalen wat het probleem is
Probeer te achterhalen welk concreet probleem de werkgever heeft zolang de vacature niet is ingevuld. Bedenk dan hoe jij hem daarbij zou kunnen helpen als je daar zou werken. Geef dat in het gesprek en/of in je brief aan.

10. Rond het gesprek goed af
Bedank voor de informatie, zeg dat je nog enthousiaster geworden bent en kondig aan dat je zult solliciteren. Zeg nogmaals hoe je heet.

11. Schrijf dezelfde dag nog je sollicitatiebrief
Refereer in je brief aan het telefoongesprek en vermeld hierbij de naam van gesprekspartner. En vergeet niet: het gesprek was altijd prettig!

Heb jij nog tips?
Heb jij aanvullingen, op- of aanmerkingen op mijn tips voor een telefonisch sollicitatiegesprek? Dan zou ik het fijn vinden als je dat hieronder als reactie laat weten. We kunnen er wellicht allemaal wat van opsteken.

Meer tips

12 comments on “11 Tips voor vooraf bellen bij sollicitatie

  1. Kirsten
    12/10/2012 at 11:22 #

    Handige tips! Het zijn er trouwens 12, er staat 2x nummer 5 🙂

  2. femkeberends
    12/10/2012 at 13:34 #

    Ja, nu je het zegt, het zijn 12 tips! Beschouw de zesde tip maar als bonus.

  3. Carla de Waal
    02/27/2013 at 11:28 #

    Neem deze top coach maar serieus….je kunt er jarenlang plezier van hebben!!

  4. jos
    02/27/2013 at 15:08 #

    Zo, nou hopelijk leest je partner dit niet… :

    Ik vermoedde dat het aan mijn stem lag – die volgens mijn partner via de telefoon als een oude zaag klinkt
    +
    Wanneer je in gedachten tegen een leuk persoon kletst hoor je dat in je stem terug: de oude zaag is verdwenen!
    =
    ?

    • Femke berends
      02/27/2013 at 15:23 #

      Jos, voor plaatsen van dit blog heb ik de tekst eerst door mijn partner laten lezen; hij moest er hartelijk om lachen. Ik heb hem zo vaak door de telefoon gesproken dat hij alle variaties op mijn telefoonstem kent. Ook al kent hij mijn zaagstem, dat betekent niet dat ik hem geen leuk persoon vind. Het heeft er meer mee te maken dat ik niet zo dol ben op telefoneren.

      • jos
        02/27/2013 at 18:31 #

        Femke, dan moeten wij elkaar maar niet bellen, het zou een (afge-)zaag(-d) gesprek worden van beide kanten :-).
        Overigens wel goeie tips hoor, fris en fruitig goed voorbereid aan de telefoon kan zeker helpen.
        Zijn er volgens jou nog verschillen in aanpak tussen mannen en vrouwen bij zo’n telefonisch contact ?

      • Femke berends
        02/28/2013 at 23:20 #

        Jos, volgens mij is er in aanpak geen verschil tussen mannen en vrouwen. De tip om je gesprekspartner te visualiseren heb ik bijvoorbeeld van een man, maar hij werkt bij mij als vrouw ook goed.
        Denk jij dat er wel een verschil is?

      • jos
        03/01/2013 at 10:40 #

        Ik vrees dat er verschil is, maar hoe dat in verschillende situaties uitpakt, positief of negatief, is niet eenvoudig te beredeneren. Vandaar de vraag, ik hoopte dat je wetenschappelijk ondersteunend empirisch materiaal zou hebben.

  5. Effectief Communiceren
    03/12/2013 at 21:36 #

    Nog een aanvullende tip in de strijd tegen de oude zaag: voordat je belt en tijdens het gesprek, let op je houding. Door een “actieve” zit en een glimlach, klink je vaak sympathieker en energieker. Dus grotere kans op een goed contact!

  6. Hans
    03/12/2015 at 17:21 #

    Of ga er bij staan. Dat geeft je stem ook vaak een betere klank.
    En voordat je gaat bellen: neem wat te drinken en praat eerst even wat hardop tegen jezelf om je stem goed te vormen.

Laat een reactie achter

Joyce Dunnewold

Hier lees je alles wat je wilt weten over Office, met name voor secretaresses.

De Levende Sollicitatiegids

Wijst je de kortste route naar jouw volgende baan!

Mijn 50 plus ervaringen

de wereld van een 50 plusser

BlauwStaete

Projectontwikkeling sociale woningbouw en duurzame energieconcepten

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

