Verleid je nieuwe werkgever met je LinkedIn headline

pin up 150 pixVoor jou als werkzoekende is je LinkedIn-profiel je etalage waarmee je werkgevers, recruiters en HR-professionals probeert te verleiden om jou te vragen voor die leuke baan.

Maar eerst moet je hen zo ver te krijgen om een kijkje in jouw etalage te nemen. Dit doe je met je uithangbord: je headline.

Waarom is een aantrekkelijke headline belangrijk?
De headline is de eerste regel onder je naam. Deze verschijnt onder ander

  • op de startpagina van alle connecties van je nieuwe connectie als jullie net gelinkt zijn,
  • op de startpagina van al je connecties als je een update plaatst,
  • op de startpagina van alle connecties van jouw connecties als zij aangeven jouw inbreng in een discussie of jouw update interessant te vinden,
  • achter jouw naam in het netwerkoverzicht van al jouw connecties,
  • als jouw naam ingetikt wordt bij de LinkedIn-functie zoeken van personen,
  • onder de link naar jouw LinkedIn-profiel als jouw naam gegoogled wordt,
  • in zoekresultaten van de recruiter als hij naar geschikte kandidaten zoekt.

Bij al die momenten is er een kans dat jouw headline onder ogen komt van je potentiële werkgever. Of een recruiter die iemand zoekt voor jouw droombaan. Of je toekomstige collega die weet dat er een vacature vrijkomt. Zorg er dus  met je headline voor dat die mensen denken: “Ja, dat is precies de persoon die we zoeken!”.

Hoe formuleer je een goede headline?

1. Denk vanuit de werkgever
Ik zie veel headlines voorbijkomen die uitgaan van de wensen van de werkzoekenden, zoals ‘ Pietje Puk zoekt een uitdagende baan.’ Dat is niet wat een werkgever interesseert; hij wil weten wat je hèm te bieden hebt.  Pietje Puk kan nog zo’n goede internationaal secretaresse zijn,  een werkgever die zo’n secretaresse zoekt zal niet snel op haar profiel klikken. Als Pietje zich profileert als ‘Ervaren secretaresse met talenknobbel ’ maakt ze veel meer kans.

2. Vermeld één beroep
Veel werkzoekenden denken dat ze hun kans op werk vergroten door meerdere beroepen in hun headline te vermelden. Dit is een valkuil! Het lijkt dan namelijk of het je niet uitmaakt wat je doet. Je komt gemotiveerder over bij de werkgever als je laat zien dat je als het ware in de wieg gelegd bent voor die baan die hij in de aanbieding heeft.

Het kan zijn dat er verschillende benamingen zijn voor jouw beroep, kies dan voor de in vacatures meest gebruikte functienaam.

Als je op zoek bent naar verschillende functies, die overeenkomsten met elkaar hebben, raad ik je aan om een overkoepelende functienaam te nemen. Ik vind zelf bijvoorbeeld het werk als communicatiemedewerker even leuk als het werk als communicatieadviseur, twee beroepen die erg op elkaar lijken. In mijn headline heb ik dat geformuleerd als ‘communicatie professional’.

3. Wees zo specifiek en concreet mogelijk
Ik weet het, het is vreselijk, maar de werkgever wil je graag in een hokje stoppen. Hij wil snel weten of jij in het functieprofiel past. Formuleer dus zo specifiek en concreet mogelijk:

  • de functie die je zoekt,
  • je specialisaties en/of relevante competenties,
  • de branche waarin je ervaring hebt (indien relevant).

Besef daarbij dat sommige functienamen weinig zeggend zijn, zoals ‘manager’, ‘coach’ of ‘adviseur’. Bij deze beroepen is het  essentieel dat je in je headline aangeeft  wie of wat je managet, coacht of adviseert en op welk terrein dat is.

4. Gebruik zoektermen
Realiseer je dat recruiters  op LinkedIn zoektermen invullen als ze kandidaten zoeken. Dat zijn ongeveer dezelfde termen als die in vacatureteksten worden gebruikt bij de profielbeschrijving. Denk hierbij aan specialisaties in je vakgebied en de competenties die je nodig hebt.

Als jij deze zoektermen in je headline hebt staan kom je bovenaan in de zoekresultaten.  Ik heb bijvoorbeeld ‘allround’, ‘websites’ en ‘social media’ in mijn headline.

5. Bied je potentiële werkgever actief de helpende hand
Formuleer je diensten- als het enigszins mogelijk is -in de actieve vorm. Bijvoorbeeld: ‘Webredacteur met ervaring bij de overheid zorgt ervoor dat uw website voldoet aan de webrichtlijnen’.

6. Vermeld dat je werk zoekt
Het is goed dat je connecties en anderen die op jouw profiel stuiten weten dat je werk zoekt, zij kunnen je wellicht verder helpen. Bovendien wordt je vaker door recruiters gevonden als je in je in je headline vermeldt dat je werkzoekende bent. Sinds ik de term ‘werkzoekend’ uit mijn headline heb verwijderd is het aantal keren dat mijn profiel in zoekresultaten komt gehalveerd.

Denk wel na over hoe je dit formuleert.  Het woord ‘beschikbaar’ bij vrouwen kan sommige mensen op rare gedachten brengen.

Wat je zeker niet moet doen
LinkedIn verbiedt het gebruik van telefoonnummers  of e-mailadressen in je headline. Je loopt dan zelfs het risico dat LinkedIn je profiel blokkeert.  Doe dit dus niet!

Advertenties

Laat een reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Joyce Dunnewold

Hier lees je alles wat je wilt weten over Office, met name voor secretaresses.

De Levende Sollicitatiegids

Wijst je de kortste route naar jouw volgende baan!

Mijn 50 plus ervaringen

de wereld van een 50 plusser

BlauwStaete

Projectontwikkeling sociale woningbouw en duurzame energieconcepten

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

%d bloggers liken dit: