Bijzondere cv’s ter inspiratie – deel 2: het Pinterest-cv

Pinterest-CVEén van de methodes om als werkzoekende op te vallen tussen die honderden andere werkzoekenden is door het maken van een Pinterest-cv.

Pinterest is een social medium dat enorm in opkomst is. Met behulp van afbeeldingen van wat jou inspireert, waar jij jezelf mee associeert, of gewoon van wat jij erg mooi vindt, laat je zien wie je bent. Dit onder het motto ‘Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden’.

Denk na over je profilering
In een Pinterest-cv profileer je jezelf als professional. Je kunt met plaatjes zien wat je beroep is en wat je werkervaring is. Maar je laat vooral zien waardoor je in je vak geïnspireerd wordt en wat je in de uitoefening van je beroep belangrijk vindt.

Als aanvulling op je cv
Gebruik je Pinterest-cv nooit als vervanging van je standaard cv, maar altijd als aanvulling daarop. Dit doe je door in de begeleidende mail bij je sollicitatiebrief en cv een link naar je Pinterest-cv te plaatsen. Vergeet niet in je mail een korte uitleg te geven over hoe je Pinterest-cv gelezen moet worden.

INTERVIEW

Ex-werkzoekende Dieke Harmsma heeft een Pinterest-cv. Hieronder legt ze aan de hand van een aantal vragen uit hoe ze dat heeft aangepakt en wat het haar heeft opgeleverd.

Pinterest-CV Dieke Harmsma 600 pix

Naar wat voor een baan was je op zoek?
Ik wilde graag aan de slag als casemanager verzuim, verzuimcoördinator of als HR-adviseur – eventueel in combinatie met casemanager verzuim .

Hoe lang ben je werkzoekende geweest?
10 Maanden.

Hoe kwam je op het idee om een Pinterest-cv te maken?
Op LinkedIn zag ik in een discussie de oproep van Wanda Catsman om haar Pinterest-cv te bekijken. Toen is het idee ontstaan om ook zelf een Pinterest-cv te maken.

Hoe heb je je het maken van een Pinterest-cv eigen gemaakt?
Door het gewoon te gaan doen. Het is niet heel ingewikkeld, zeker niet het werken op Pinterest. Door feedback te vragen, bijvoorbeeld op LinkedIn, kreeg ik ook tips hoe ik dingen handiger aan kon pakken.

Was het veel werk om het te maken?
Het Pinterest-cv heeft me niet veel tijd gekost. Dit komt omdat ik mijn boodschap al duidelijk had. Die boodschap formuleren kost je als werkzoekende de meeste tijd. Wat wil je precies? Hoe wil je dat mensen je zien? Dat soort vragen vond ik lastiger dan het maken van de cv’s.

Wat heb je gedaan om je Pinterest-cv bekendheid te geven?
Ik heb in eerste instantie regelmatig feedback gevraagd, met name op LinkedIn, via Twitter en aan mijn e-mailcontacten. De laatste tijd probeerde via dezelfde kanalen mensen te attenderen op mijn Pinterest-account. Verder gebruik ik in mijn e-mails een digitale handtekening waarin een link staat naar mijn LinkedIn-profiel en waarin mijn website vermeld staat. Mijn Pinterest-cv moet ik daar nog in opnemen, evenals op mijn website trouwens.

Als werkzoekende probeerde ik mezelf te verkopen via de Social Media door te werken aan mijn naamsbekendheid.

Maakte je bij sollicitaties gebruik van je Pinterest-cv ?
Ik wilde het gaan doen door een link naar mijn Pinterest-cv op te nemen in mijn e-mailhandtekening.

Wat heeft het Pinterest-cv je tot nu toe opgeleverd?
Dit interview en een interview voor een artikel in regionale dagbladen. Als het goed is, wordt dat binnenkort geplaatst. Verder veel positieve reacties, tops en tips. Ik denk dat mijn naamsbekendheid wel groter is geworden.

Inmiddels heb je jouw droombaan gevonden, heeft je Pinterest-cv je daarbij geholpen?
Nee, eigenlijk niet. Ik heb op de ouderwetse manier gesolliciteerd op een vacature: met een brief en een standaard cv.

Is er nog iets wat je wil laten weten met betrekking tot Pinterest?
Ik ben ‘Talent in de Spotlights’ op het Pinterest-bord van HRjob geweest.

Heb je tips voor werkzoekenden?
Tegenwoordig wordt door iedereen gezegd en geschreven dat je moet opvallen met je cv en dat je actief moet zijn op de Social Media. Je kan je daar ook vreselijk door laten opjagen. Belangrijk is om steeds bij jezelf te blijven. Vraag je steeds af of de woorden, de opmaak, het medium e.d. bij jou passen. Zo heb ik zelf niet zoveel met Facebook, daarom gebruik ik Facebook niet als middel in mijn droombaan-zoektocht. Een ander vindt misschien juist wel de baan dankzij Facebook.

Ik denk dat het aller belangrijkst is dat je jezelf laat zien en dat je een eenduidige boodschap brengt.

Ander voorbeeld van een Pinterest-cv

ANDERE BLOGS OVER BIJZONDERE CV’S

MEER INFO OVER HET PINTEREST-CV

Laat een reactie achter

Joyce Dunnewold

Hier lees je alles wat je wilt weten over Office, met name voor secretaresses.

De Levende Sollicitatiegids

Wijst je de kortste route naar jouw volgende baan!

Mijn 50 plus ervaringen

de wereld van een 50 plusser

BlauwStaete

Projectontwikkeling sociale woningbouw en duurzame energieconcepten

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

