Bijzondere cv’s ter inspiratie – deel 3: de Twitter-presentatie

vrouw kijkt op Twitter

Solliciteren via Twitter

Twitter is een fantastisch medium voor werkzoekenden. Je kunt je er profileren als deskundige in je vakgebied en daarmee een netwerk opbouwen van mensen die daar in geïnteresseerd zijn. Dat kunnen potentiële collega’s of werkgevers zijn! Laat dus via Twitter weten dat je werkzoekende bent. Dat kan op verschillende manieren, één daarvan is het twitteren van een presentatie.

Onlangs kwam ik een tweet tegen van Erika Baltes waarin ze vertelde een baan te zoeken. Op zich niets bijzonders, ik zie dagelijks zulke tweets voorbijkomen. Maar deze trok mijn aandacht, en niet alleen de mijne: deze tweet was een paar keer geretweet. Ook ik twitterde hem op mijn beurt weer door naar mijn volgers.

Wat was er nu zo bijzonder? Niet de tekst in de tweet, maar de foto die er bij zat van een opvallend vormgegeven cv.

Tweet van Erika 600 pix

Twitter presentatie van Erika 600 pix

De vraag die me gelijk bij me opkwam toen ik Erika’s cv zag was: zou het werken? Alle reden dus om Erika te interviewen voor mijn blog.

INTERVIEW

Wat voor een baan zoek je?
Het liefst vind ik een baan als secretaresse. Ik hang alleen liever geen naamkaartje aan een mogelijke functie. Alles wat passend is bij mijn cv of bij mij als persoon is welkom.

Hoe lang ben je al werkzoekend?
Al een hele tijd. Vanaf 2008 heb ik te maken met jaarcontracten en afgelopen jaar heb ik bij verschillende organisaties zwangeren vervangen tijdens  hun verlof.

Hoe kwam je op het idee op om die presentatie te maken?
Ik kwam een presentatie tegen op Twitter, vond dat een goed idee en heb er zelf eentje gemaakt.

Hoe heb je hem gemaakt?
Ik heb de presentatie in PowerPoint gemaakt en daarna in pdf overgezet. Er is geen standaardsjabloon voor.

Was het veel werk om het maken?
Niet zo heel veel tijd hoor. Ik ben best handig op de computer. De meeste tijd gaat zitten in het bedenken wat je er precies op wilt hebben. Je hebt maar één A-4 en daar wil je zoveel mogelijk op kwijt wilt. Daarnaast moet het wel overzichtelijk zijn natuurlijk.

Hoe heb je je presentatie verspreid?
Alleen via Twitter.

Heb je de presentatie niet meegestuurd met sollicitaties?  
Nee, mijn presentatie stuur ik niet mee met sollicitaties. Daar heb ik een officieel cv voor. De presentatie is te beknopt.

Wanneer ben je begonnen met het verspreiden van de presentatie?
Weet ik niet precies, maar ik gok rond september 2012.

Wat heeft het je tot nu toe opgeleverd?
Hele leuke reactie’s! Het uiteindelijke doel, namelijk het vinden van een leuke vacature, heb ik nog niet bereikt op deze manier.

Is er nog iets wat je wil laten weten over jouw presentatie?
Ik kreeg een reactie van iemand die vond dat de kleur tekst op de gekozen achtergrond slecht te lezen was. Ik heb daarom de kleur veranderd. Ook heb ik mijn presentatie af en toe veranderd om de ontvanger te prikkelen nog eens te kijken.

Naast dit alles vind ik het gewoon leuk om bezig te zijn met het maken van presentaties. Zo heb ik van mijn cv ook een PowerPoint-presentatie gemaakt.

Heb je tips voor andere werkzoekenden voor hun cv?
Nee, ik ga geen tips geven. Je wordt doodgegooid met tips door allerlei mensen die al of geen verstand hebben van cv’s. Werkzoekenden kunnen genoeg tips vinden op het internet of via de social media. Laat je cv door 3 verschillende personen nakijken en je krijgt ook 3 verschillende meningen. Wat de 1 perfect vindt, kraakt de ander volledig af.

Ik ben wel van mening dat het maken van een cv en een sollicitatiebrief een gevoelskwestie is. Het is van jezelf is en wat vanuit jezelf komt. Probeer je niet gek te laten maken door alle adviezen hoe goed deze misschien ook bedoeld zijn.

ANDERE BLOGS OVER BIJZONDERE CV’S

Trackbacks/Pingbacks

  1. sollicitatieLAB.nl De beste sollicitatiebrieven 2013 - CV maken online - 01/17/2014

    […] Erika Baltes uit […]

Laat een reactie achter

Joyce Dunnewold

Hier lees je alles wat je wilt weten over Office, met name voor secretaresses.

De Levende Sollicitatiegids

Wijst je de kortste route naar jouw volgende baan!

Mijn 50 plus ervaringen

de wereld van een 50 plusser

BlauwStaete

Projectontwikkeling sociale woningbouw en duurzame energieconcepten

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

