Bijzondere cv’s ter inspiratie – deel 4: je eigen website

Wil je echt goed uit de verf komen bij je potentiële werkgever dan is een eigen website een goed idee. Hierop kun je je precies zo profileren als je zelf wilt. Je kunt er bijvoorbeeld je cv opzetten met daarbij nog allerlei informatie en foto’s van jezelf.

Op het internet ben ik een aantal van zulke websites tegengekomen, waarbij die van Wendy Exterkate mij geïnspireerd heeft tot het opzetten van mìjn eigen website: dit blog. Alle reden dus om Wendy te interviewen voor de serie ‘Bijzondere cv’s ter inspiratie’.

Website 'Wendy zoekt werk'

INTERVIEW

Naar wat voor werk zocht je?
Ik was destijds op zoek naar een baan, klus of opdracht, op gebied van communicatie: communicatiemedewerker, -adviseur of (web)redacteur.

Hoe lang ben je werkzoekende geweest voordat je je huidige baan had?
Eind maart 2012 ben ik gestart met mijn online campagne en eind april had ik m’n nieuwe baan (is overigens niet mijn huidige baan)

Hoe kwam je op het idee op om voor het zoeken van een baan een eigen website te maken?
Dat was eigenlijk een ‘gevalletje 1+1=2’. Het paste volledig bij de context van mijn werk webredactie/communicatie en bij de arbeidsmarkt op dat moment ( je móest je je wel onderscheiden). Bovendien sloot het aan bij mijn creatieve drive op dat moment. Al maanden liep ik met het idee om een ‘werken-met’ campagne op te zetten en iets te doen met de gunfactor en mijn opgebouwde netwerk. Uiteindelijk de stap gewaagd! Lees hier trouwens meer over het ontstaan.

Hoe heb heb je geleerd een website op te zetten? 
Van m’n opleiding (Communicatie) moet ik het niet hebben; die was vooral breed en met weinig aandacht voor online communicatie. Ik moet overigens ook zeggen dat ik websites bouwen echt een vak vindt. Dat is ook zeker niet mijn professie, laat mij maar lekker bezig zijn met de inhoud en de aansluiting bij doel en doelgroep (boodschap, indeling, vorm, vindbaarheid, etc.). Hobbymatig knutselde ik vroeger aan eigen websites en sinds ik WordPress heb ontdekt maak ik daar dankbaar gebruik van. Learning by doing dus.

Is het moeilijk om een eigen website op te zetten? 
Tja, dat is volledig afhankelijk van je wensen en je kennis. Mijn statement is: iedereen kan in principe een eigen WordPress-blog of website opzetten. Het vraagt wel de nodige tijd, aandacht en het nodige ‘prutswerk’ (fora afstruinen bijvoorbeeld om antwoorden te vinden). Je moet het met enthousiasme doen, of er niet aan beginnen.

Enige affiniteit met websystemen en communicatie is trouwens wel wenselijk. En om je doel en doelgroep te kunnen bereiken is het ook handig om goede teksten te kunnen schrijven, iets van SEO (vindbaarheid in zoekmachines) te weten en oog voor de visuele uitstraling te hebben. Of dat alles uit te besteden natuurlijk.

Was het veel werk om het maken? 
Ik weet het niet meer exact, maar volgens mij ben ik ongeveer twee weken vooral ’s avonds bezig geweest met de website. Ik herinner me dat ik een enorme flow ervoer en zelfs een of twee nachten non-stop bezig ben geweest. Het bewustwordingsproces er naartoe was trouwens maanden ervoor al in gang gezet. Het kostte even wat tijd voordat ik dacht: nu durf ik mezelf op deze (eigen)wijze manier te presenteren.

Hoe heb je het opzetten van je website aangepakt? 
Ik wist al dat ik gebruik wilde maken van WordPress. De campagne was overigens breder dan de campagnewebsite. Die vormde de bron. De koppeling met social media (Linkedin en Twitter) maakte de campagne compleet en succesvol.

Ik ben overigens begonnen met nadenken over m’n strategie. De bezoeker enthousiast maken, aanknopingspunten bieden om mee te zoeken of me aan te bevelen en de vruchten plukken van m’n social media netwerk ; dat wilde ik. Indirect richtte ik mij tot (potentiële) werkgevers, belangrijker vond ik het dat ‘een ieder’ warm werd van m’n campagne en met me mee zocht of me tipte. Na het uitdenken van de strategie heb ik de indeling op papier gezet, heb ik een template (uiterlijke vorm van de website) geselecteerd en ben ik het gaan inrichten.

Zijn er kosten aan verbonden? 
Ik heb er geen enkele kosten aan gehad. Wil je echter een website hélemaal naar je smaak (laten) maken of een ‘fancy’ template gebruiken, dan zijn er kosten aan verbonden.

Je hebt voor WordPress gekozen, waarom ?
Wordpress heeft vele voordelen, in dit artikel worden vijf grote voordelen helder uitgelegd.

Maakte je gebruik van je website als je op je vacature solliciteerde? 
Ik heb op twee manieren gesolliciteerd. Experimenteel heb ik met een tweet gesolliciteerd waarbij ik verwees naar m’n campagnesite. Met succes: het leverde me een ontzettend leuk oriënterend gesprek op (van maar liefst drie uur). Bij andere sollicitaties heb ik beknopt, veelal in bullets, geschreven waarom ik de juiste match ben voor het bedrijf en de functie . Daarbij verwees ik met een opvallende lay out, passend bij mijn campagnestijl, naar mijn campagnesite. Ik had een korte, meetbare link naar de site in de brief of e-mail opgenomen.

Wat heeft de website je opgeleverd?
De campagne heeft veel teweeggebracht en leverde me een enorme positieve vibe op! Wat het concreet opleverde?

  • Een aanbod voor een leuke communicatie-adviesklus
  • ‘snel en makkelijk’ solliciteren en bovenaan de stapel komen te liggen,
  • verwijzingen naar enkele interessante en passende vacatures/werkgevers,
  • enkele sollicitatiegesprekken
  • een interview op marketingfacts.nl,
  • leuke reacties van (oud)collega’sinterne klanten (managers), vrienden en bekenden, waarbij ook meerdere tips en verwijzingen.
  • extra Twitter-volgers en LinkedIn-contacten.

Bovendien werkte ik mezelf ermee in de kijker bij mijn huidige werkgever: Yacht.

Misschien leuk om de resultaten na één week campagne weer te geven:

  • 1400+ paginabezoeken (waarvan meer dan 100 bezoeken in de eerste twee dagen!),
  • 300+ (unieke) websitebezoekers,
  • 03.19 minuut gemiddelde bezoekduur,
  • 3,5 paginabezoeken per bezoeker.

Heb je profijt gehad van je website bij het krijgen of vinden van je baan?
Ja, absoluut! Een website met daarop persoonlijke informatie (en een eigen sfeer) is veelzeggend en -als je het ‘goed’ doet- onderscheidend. Vereisten in een lastige arbeidsmarkt. De kracht zit hem overigens wel in een goede combinatie van communicatiemiddelen die elkaar versterken. Zonder verwijzers of opvallende sollicitatiebrief komt er geen bezoek op je website, zonder goede (inhoud van je) website geen vervolg. Ik heb aan alle aspecten veel zorg besteed; dat heeft zich bewezen en omgezet in resultaat.

Is er nog iets wat je wil laten weten m.b.t. je website?
Realiseer je dat een eigen website, ook al is hij campagnematig van aard, bijdraagt aan je imago op de lange termijn. Je website levert je meer op dan je in eerste instantie denkt. Wees je, gezien dit gegeven, wel bewust van wat je er op zet, zonder daar al te krampachtig mee om te gaan.

Heb je tips voor mensen die een eigen website willen opzetten om zo sneller een baan te vinden?

  • Denk goed na of het bij je past en of je er de tijd in kwijt wilt.
  • Bekijk ook voorbeelden van anderen, om vervolgens op je eigen wijze inhoud te geven aan je website.
  • Zorg ervoor dat je onderscheidend bent, zonder het een circus te laten worden. Het moet dicht bij jezelf liggen en je unieke kanten goed naar voren brengen.
  • Wil je er minder tijd aan kwijt? Kies dan voor bijvoorbeeld een Pinterest-CV of een andere creatieve manier.

Ander voorbeeld van een website-cv

ANDERE BLOGS OVER BIJZONDERE CV’S

One comment on “Bijzondere cv’s ter inspiratie – deel 4: je eigen website

  1. Mario
    02/03/2013 at 17:24 #

    Echt weer fantastisch gedaan !

Laat een reactie achter

Joyce Dunnewold

Hier lees je alles wat je wilt weten over Office, met name voor secretaresses.

De Levende Sollicitatiegids

Wijst je de kortste route naar jouw volgende baan!

Mijn 50 plus ervaringen

de wereld van een 50 plusser

BlauwStaete

Projectontwikkeling sociale woningbouw en duurzame energieconcepten

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

