Bijzondere cv’s ter inspiratie – deel 6: het Prezi-cv

Prezi-CV Marion Kremer 300 pix

Een Prezi-cv is bij uitstek geschikt om je persoonlijkheid uit te drukken en is daarmee een hele mooie aanvulling op je standaard-cv. Bij mij staat het maken van een Prezi-cv daarom bovenaan mijn ‘to-do-list’ voor als ik straks weer ga solliciteren.

Wat is Prezi?
Prezi is een website waarop je digitale presentaties kunt maken. Deze presentatie staat dan niet op verschillende dia’s zoals bij PowerPoint-presentaties, maar op een oneindig groot wit vel digitaal papier. Op dit vel schrijf je de onderdelen van jouw verhaal. Daarna maak een route (‘pad’) langs die verschillende onderdelen. Via de pijltjes onder de presentatie kan de bezoeker van je Prezi dat pad dan heel gemakkelijk volgen.

De gratis versie van Prezi is openbaar, dus iedereen kan op de de door jou gemaakte presentatie op prezi.com bekijken.

Op internet ben ik al een paar mooie Prezi-cv’s tegengekomen, één daarvan was van Marion Kremer. Ondanks haar drukke werkzaamheden was ze bereid om ons in een interview te vertellen over haar Prezi-cv, zodat wij ervan kunnen leren. Haar inspirerende verhaal lees je hieronder.

INTERVIEW MET MARION KREMER OVER HAAR PREZI-CV

Naar wat voor werk was je op zoek?
Ik zocht werk op het gebied van sales-, marketing-, communicatie- en mediamanagement. Ik ben op zoek naar verbindingen tussen mensen en over de manier waarop met elkaar wordt gecommuniceerd. Daarbij ben ik geïnteresseerd in sociale media.

Hoe lang ben je werkzoekende geweest?
Sinds november 2011 ben ik officieel werkzoekende geworden. Het eerste half jaar heb ik mijn zoon geholpen met het opzetten van zijn bedrijf en heeft het solliciteren op een laag pitje gestaan. Vanaf het moment dat ik intensief ben gaan solliciteren, kwam ik er al snel achter dat er meer nodig was om aan een baan te komen. Het alleen maar sollicitatiebrieven schrijven en het hebben van een LinkedIn-profiel was niet genoeg. In tegenstelling tot de twee eerdere keren dat ik in het verleden heb gesolliciteerd (waarbij ik beide keren op gesprek werd uitgenodigd en de baan kreeg), moest ik nu de ene afwijzing na de andere incasseren en op gesprek werd ik al helemaal niet uitgenodigd. Het roer moest daarom om.

Ik besloot het over een andere boeg te gooien en ben een blog begonnen over mijn ervaringen als vijftigjarige sollicitant. Door gebruik te maken social media, hoopte ik te worden gevonden door mijn eventuele nieuwe werkgever. In plaats van ‘zoeken naar’ was ik een nieuwe weg ingeslagen: ‘gevonden worden door’.

Hoe kwam je op het idee op om je cv in een Prezi te zetten?
In juli 2012 heb ik mij aangesloten bij de netwerkgroep Talent Plus, een netwerkgroep ten behoeve van actieve hoger opgeleide werkzoekenden van 45 jaar en ouder. Via deze club heb ik in oktober 2012 de Haagse loopbaandag bezocht en onder andere een workshop ‘het Pinterest-CV’ gevolgd van Wanda Catsman. Zij had het onder andere over Prezi en de mogelijkheden daarvan.

Ik was meteen om. Vooral omdat je met het Prezi-cv de mogelijkheden hebt om je persoonlijkheid te tonen.

Hoe heb je je het maken van een Prezi eigen gemaakt?
Meteen de volgende dag ben ik achter de computer gaan zitten en ben ik gaan uitdokteren hoe Prezi werkt. Ik ben op internet gaan zoeken en samen met de tips die ik tijdens de workshop van Wanda had gekregen, lukte dat al snel.

Is het moeilijk om je cv op Prezi zetten? Heb je daarbij hulp gehad?
Als gewezen ondernemer ben ik gewend om dingen zelf uit te zoeken. Het was voor mij dan ook niet meer dan logisch om alles zelf te doen. Als je een beetje handig bent met de pc en je de tijd neemt om je er in te verdiepen, dan kom je al een eind.

Natuurlijk zijn er experts die van een Prezi-presentatie een waar kunststukje kunnen maken, maar ik vind een Prezi-cv, gemaakt naar je eigen kunnen wel getuigen van lef. Lef om te laten zien wat je kan en wie je bent en dat is in mijn ogen meer dan voldoende.

Was het veel werk om het maken?
Ik ben zondagochtend om 10 uur achter de pc gekropen en kwam daar een uur of 11 ’s avonds weer achter vandaan. De uren vlogen trouwens om; ik vond het namelijk erg leuk om te doen.

Wat heb je gedaan om je Prezi-cv te promoten?
Ik heb mijn Prezi-cv  op meerdere manieren gepromoot. Als eerste heb ik de link naar het Prezi-cv op LinkedIn gezet. Daarnaast heb ik wekelijks de link via Twitter verspreid. Mijn Twitter-account heb ik speciaal voor het solliciteren aangemaakt. Ook op Facebook heb ik mijn Prezi-cv regelmatig de revue laten passeren. Facebook gebruik ik overigens alleen voor vrienden en familie, dus op deze manier kon ik mijn gehele netwerkwerk (zowel privé als zakelijk dus) bereiken.

Verder heb ik de aparte pagina ‘mijn droom cv‘ op mijn blog gemaakt en als vaste blogger op Rectec.nl heb ik zo af en toe een link naar het Prezi-cv gezet, maar dan alleen als het relevant was voor het verhaal dat ik schreef.

Maakte je gebruik van je Prezi-cv als je op je vacature solliciteert?
Jazeker. De manier waarop was afhankelijk van de functie waar ik op solliciteerde. De ene keer vermeldde ik het apart in de motivatiebrief, de andere keer in de begeleidende mail en weer een andere keer zette ik de link (door middel van het Prezi-logo) in mijn cv of resumé. Bij deze laatste staat de link er trouwens standaard in.

Wat heeft het Prezi-cv je tot nu toe opgeleverd?
Of het specifiek aan het Prezi-cv heeft gelegen kan ik niet zeggen. Wel heeft de combinatie van activiteiten er denk ik voor gezorgd dat ik meerdere keren voor een gesprek ben uitgenodigd en heeft het zelfs twee keer tot een aanbod voor baan geleid.

Is er nog iets wat je wil laten weten m.b.t. Prezi?
Het Prezi-cv is een goede manier om in te voegen in een Pinterest-cv. Met deze laatste kan je een visueel cv maken. Door je Prezi-cv toe te voegen, kun je nog meer laten zien wie je bent (ook met tekst) .

Heb je tips voor andere werkzoekenden die Prezi willen gebruiken bij het vinden van een nieuwe baan?

  1. Zoals bij alles, denk ik dat je er zelf een goed gevoel bij moet hebben. Maak je de Prezi-cv omdat anderen vinden dat je dat moet doen? Of wil je het ook echt zelf, omdat het bij je past? Het is een vraag die je jezelf goed moet stellen. Anders werkt het in mijn ogen niet.
  2. Maak – voor je het Prezi-cv gaat maken – een goed overzicht voor jezelf. Wat wil je er in kwijt? Hoe wil je dat brengen? Denk ook na over wat je in je Prezi-cv extra kwijt kunt. Juist datgene wat je niet in een gewoon cv zet, is interessant te vermelden en een goede aanvulling.
  3. Schrijf de teksten eerst uit. Bedenk het ‘presentatiepad’ dat je wilt volgen en pas als je alles klaar hebt, maak je het Prezi-cv.

Zelf hoor ik bij de categorie oudere werkzoekende en mijn ervaring leert, dat juist ouderen veel profijt kunnen hebben van een creatief cv, op welke manier dan ook. Je kunt dan namelijk laten zien dat je meegroeit in een tijd waarin social media een grote rol speelt. Want naast een dosis ervaring en actuele vakkennis, zien potentiële werkgevers dit graag.

MEER INFO

Mijn andere blogs over bijzondere cv’s

One comment on “Bijzondere cv’s ter inspiratie – deel 6: het Prezi-cv

  1. Sebas
    07/06/2013 at 09:12 #

    Interessant om te lezen dat er steeds nieuwe mogelijkheden worden onderzocht om online te solliciteren. Hier zijn nog meer originele methoden te vinden http://www.beaks.nl/solliciteren/originele-sollicitaties/

Laat een reactie achter

Joyce Dunnewold

Hier lees je alles wat je wilt weten over Office, met name voor secretaresses.

De Levende Sollicitatiegids

Wijst je de kortste route naar jouw volgende baan!

Mijn 50 plus ervaringen

de wereld van een 50 plusser

BlauwStaete

Projectontwikkeling sociale woningbouw en duurzame energieconcepten

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

