Cv om je billen mee af te vegen

Wc-papier cvSommige werkzoekenden gebruiken wel hele creatieve methodes om de aandacht van werkgevers te trekken. Ingmar Larsen en Erik-Jan Daalhuizen deden dat bijvoorbeeld door het bestempelen van wc-papier, dat ze in de toiletten van de bedrijven van hun voorkeur achterlieten. Onder het motto ‘Onze boodschap bij uw grote boodschap’ vestigden zij zo de aandacht op hun portfolio.

Voor mij alle reden om ze te interviewen voor mijn blog. Ter inspiratie.

INTERVIEW

Naar wat voor werk zoeken  jullie?
Als creatief team op een reclamebureau werk je in duo’s. Samen bedenk je de campagne waarna de een de teksten schrijft en de ander het beeld voor zijn rekening neemt. Wij willen als junior creatief team bij een goed bureau aan de slag.

Hoe lang zijn jullie werkzoekenden?
Ingmar zat bij een bureau en zocht een tekstmaatje om daar gezamenlijk mee aan de slag te gaan. Helaas liep dit anders, maar dit was wel het vertrekpunt van wat nu ons portfolio is. In een periode van ruim twee maanden hebben wij deze cases bedacht, uitgewerkt en scherp gesteld bij mensen uit het vak. Constant slijpen en schaven tot we tevreden waren en ermee naar buiten wilden treden.

Hoe kwamen jullie op het idee van het wc-papier-cv?
In een branche waar de vraag groter is dan het aanbod moet je wel creatief zijn. Ons uitgangspunt was dat als wij campagnes en aandacht moeten genereren voor merken, wij dat ook voor ons zelf moeten doen. Daarom is deze actie ook direct onze eerste case in ons portfolio.

Check our shitReclame is een business die gekenmerkt wordt door hard werken, hoge druk en krappe deadlines. Met name door de huidige economische situatie ligt de nadruk op produceren. Hoe komen wij daar tussen? Hoe zorgen wij ervoor dat creatief directeuren de tijd nemen om naar ons portfolio te kijken? En belangrijker, dat ze ons niet vergeten? Door hen aan te spreken op een moment waarop zij dit niet verwachten. Wanneer zij niet gestoord worden. Juist, het toiletmoment.

Het is duidelijk dat jullie een heel marketingplan hebben opgezet rondom het bestempelde wc-papier, kun je daar iets over vertellen?
De toiletrollen waar nu de aandacht op gevestigd wordt zijn slechts een middel. Ons idée was om gebruik te maken van een twee-trapsraket en deze als springplank te gebruiken. Naast de toiletrollen hebben we ook de digitale stempel als profielfoto op onze LinkedIn-pagina’s geupload. Vervolgens hebben we de profielen van de creatief directeuren bekeken, waarna zij hier een melding van krijgen en wederom met onze boodschap in aanraking komen. Daarna hebben wij hen een e-mail gestuurd met de concrete vraag of we ons portfolio een keer konden doorlopen onder een kop koffie.

Natuurlijk hadden wij dit alles gefilmd. In eerste instantie voor in het portfolio, maar ook om dit bij reclame en marketing gerelateerde blogs te zaaien. Ook bleek social media een vliegwiel en bleven de unieke views op de portfoliosite maar oplopen.

Wat heeft de campagne je tot nu toe opgeleverd? 
Concreet bijna 800 unieke views in drie weken tijd. Zeker nadat dit werd opgepakt door Adformatie, Dutch Cowboys en Fonkonline zagen we een piek van ruim 300 views op een dag. Daarnaast veel leuke reacties, uitnodigingen via LinkedIn, met deze mee twee interviews en vier concrete gesprekken.

De leukste mail kwam van een bureau waar wij geen rollen hadden opgehangen. Met een misplaatste ondertoon werd ons gevraagd deze alsnog af te leveren, zodat we daarna eens verder kunnen babbelen over een baan. Kijk, dát is dé reactie waar wij op hoopten!

Heeft de campagne al tot een baan geleid?
Het heeft deuren geopend en men heeft het gezien. We hebben er goede hoop op dat er een mooie job uit komt rollen. Maar ook op de langere termijn is dit een goede binnenkomer!

Heb je tips voor mensen die ook een marketingcampagne willen opzetten t.b.v. het vinden van een baan?
Blijf bij jezelf, maar zorg dat je zichtbaar bent. Val op! Wil je als creatief aan de slag, laat dan zien in je sollicitatie dat je dat bent.

Natuurlijk kan je ook altijd een berichtje achter laten op op onze website www.checkourshit.nl. Want wie kan je hier nu beter voor inhuren dan een ervaringsdeskundige?

Meer creatieve cv’s

Advertenties

One comment on “Cv om je billen mee af te vegen

  1. WerkenbijTB
    06/05/2013 at 09:24 #

    Wat een originele actie! Ingmar en Erik-Jan hebben hun functie duidelijk goed door. En het heeft zo te zien effect!

    Prachtige case

Laat een reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Joyce Dunnewold

Hier lees je alles wat je wilt weten over Office, met name voor secretaresses.

De Levende Sollicitatiegids

Wijst je de kortste route naar jouw volgende baan!

Mijn 50 plus ervaringen

de wereld van een 50 plusser

BlauwStaete

Projectontwikkeling sociale woningbouw en duurzame energieconcepten

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

%d bloggers liken dit: