Een nieuwe baan via LinkedIn

handen schuddenIk heb mijn nieuwe baan direct te danken aan LinkedIn.

Als werkzoekende stak ik veel energie in mijn LinkedIn-profiel. Ik had goed nagedacht over de tekst in de headline en in de samenvatting, en mijn profielfoto had ik door een professionele fotograaf laten maken. Daarnaast zorgde ik ervoor dat ik voor iedere baan aanbevelingen had, bij voorkeur van een leidinggevende.

Dat heeft me zeker geholpen bij het krijgen van nieuwe (tijdelijke) banen. Maar dat was altijd indirect: pas als mijn cv bij de selectie op de ‘goede stapel’ was beland keek mijn potentiële nieuwe werkgever naar mijn LinkedIn-profiel.

Workshop en Premium-abonnement
Dat veranderde nadat ik bij Bas Westland de workshop ‘Je nieuwe baan via LinkedIn’ had gevolgd. In deze workshop, die gratis is voor werkzoekenden, liet Bas zien hoe recruiters op LinkedIn zoeken.

Bas leerde me bijvoorbeeld dat recruiters vaak zoeken op de termen ‘zoekt nieuwe uitdaging’, ‘ in between jobs’  of ‘zoekt nieuwe baan’. Dat bleek inderdaad zo te zijn. Sinds ik in mijn headline de tekst ‘zoekt werk als communicatie-adviseur of -medewerker’ had gezet, werd ik een aantal keren benaderd door recruiters. Alleen leidde het steeds tot niets, zelfs niet tot een kennismakingsgesprek.

Afgelopen zomer kreeg ik van LinkedIn het aanbod voor een voordelig ‘Premium’-abonnement. Een van de voordelen daarvan is dat je bij recruiters die via LinkedIn zoeken hoog in de zoekresultaten eindigt.

Raak
Na een leuke vakantie op Corsica was het op de terugweg op de veerboot raak. Ik werd gebeld door een werkgever die op zoek was naar een communicatieadviseur en mijn profiel op LinkedIn had zien staan. We maakten een afspraak voor een kennismakingsgesprek.

De volgende dag – in de auto onderweg door Zwitserland – was het alweer raak! Bij het checken van mijn mail op mijn smartphone vond ik een bericht van een recruiter, die mij vroeg of ik belangstelling had voor een baan als communicatiemedewerker.

Bij de werkgever die mij per telefoon had benaderd heb ik een leuk sollicitatiegesprek gehad. Toch heeft zij uiteindelijk voor een andere kandidaat gekozen. Daar ben ik helemaal niet rouwig om, want de sollicitatie die begon met die mail van de recruiter heeft wel een happy end. Die opdracht die ze had voor een communicatiemedewerker bleek mij prima te passen.

Zoektermen
Voor dit  blog heb ik bij de recruiter nagevraagd hoe ze mij heeft gevonden. Dat was op de termen ‘communicatiemedewerker’, ‘gezondheidszorg’, ‘schrijven’ , Utrecht’ en ‘zoekt’  (werk, uitdaging etc.).  Deze termen had ik inderdaad prominent op mijn profiel. Utrecht stond bijvoorbeeld in mijn samenvatting (‘summary’) in de zin ‘Werkgebied: van Breda tot Nijmegen en van Eindhoven tot Utrecht’.

Verder was het een voordeel dat ik mijn e-mailadres en mijn telefoonnummer niet alleen onder het blokje ‘Contactgegevens’ heb staan, maar ook prominent in de samenvatting. De gegevens onder het blokje ‘Contactgegevens’ (rechts onder de profielfoto) zijn namelijk alleen zichtbaar voor je connecties en hun connecties (tweede ring).

Kosten
Een Premium-account kost normaliter € 18,39 per maand (in 2013). Als je op de pagina van je eigen LinkedIn-profiel op ‘Uw account upgraden’ klikt (helemaal rechtsonder), kom je op een pagina met meer informatie over dit abonnement.

Laat een reactie achter

Joyce Dunnewold

Hier lees je alles wat je wilt weten over Office, met name voor secretaresses.

De Levende Sollicitatiegids

Wijst je de kortste route naar jouw volgende baan!

Mijn 50 plus ervaringen

de wereld van een 50 plusser

BlauwStaete

Projectontwikkeling sociale woningbouw en duurzame energieconcepten

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

